SAF 2025 – Artistic Training and Cultural Dialogue Across Borders
The State of Artistic Freedom 2025 report by Freemuse highlights the ongoing struggle for artistic freedom in various countries. The report acknowledges the importance of accountability, participation, equality, non-discrimination, and cultural diversity in promoting...
Artist-in‑Residence Programme at MuseumsQuartier Vienna 2026 – Open Call until 14 September 2025
The Artist-in-Residence Programme at MuseumsQuartier Vienna, supported by ERSTE Foundation in collaboration with tranzit, the Igor Zabel Association, and Kontakt Collection, invites applications for its 2026 residency cycle. This two-month residency offers artists,...
EHL Bureau Launches 2nd Call for Projects to Drive Innovation at European Heritage Sites
In March 2025, the European Heritage Label Bureau opened its second Call for Projects, inviting all 67 designated EHL sites across Europe to apply. The initiative received seven collaborative proposals from fourteen sites across eleven countries, focusing on youth...
A Learning Journey for Producers: Making the Performing Arts Accessible
Europe Beyond Access presents a comprehensive Learning Journey tailored for producers, programmers, and promoters in the performing arts who are committed to creating accessible and inclusive work environments. This online resource provides a deep dive into practical...
The Future of Jobs Report 2025 – World Economic Forum
The Future of Jobs Report 2025 explores how jobs and skills will evolve over the next five years in response to technological, economic, and social transformations. Drawing from insights across 673 companies and 26 countries, the report highlights how AI, green...
Atitudinile europenilor față de cultură – analiza Eurobarometrului special, martie 2025
Bazat pe datele din cel mai recent Eurobarometru special dedicat culturii (nr. 562), voi prezenta o analiză a atitudinilor europenilor față de cultură. Acest sondaj a fost realizat în perioada februarie-martie 2025 și oferă o imagine actualizată asupra importanței...
Tutorial: Instrumente digitale pentru managerii culturali care lucrează în mediul rural
Acest tutorial reprezintă o resursă educațională valoroasă creată în contextul inițiativei ALL DIGITAL Weeks 2025 de platforma Formare Culturală, ca parte a eforturilor de îmbunătățire a competențelor digitale în comunitățile vulnerabile. Materialul oferă instrumente...
The dismantling of Soviet monuments: the controversial decision of Riga City Council
On October 16, 2024, the Riga City Council made the controversial decision to dismantle several monuments in the city, including that of Russian general Barclay de Tolly in Esplanade Park, as well as monuments to writers Andrejs Upītis and Sudrābus Edžus. The decision...
Cultural institutions under fire: cancel culture and public discourse in Norway
The article titled "'The painting is colonial': cancel culture and a heated media debate in Norway" by Håkon Larsen examines two significant cultural controversies that occurred in Norway in early 2023, which sparked intense public debates about cancel culture,...
Copyright essentials: cultural heritage in the digital age – a legal framework for creative professionals in Romania and beyond
The presentation brings together legal expert Arcadia Hinescu and Europeana Policy Advisor Ariadna Matas in a comprehensive discussion moderated by cultural researcher Oana Nasui. This online presentation bridges Romanian copyright legislation with European digital...
Analiză ecosistem creativ
Radiografie a ecosistemului creativ din România: o analiză multidimensionalăIntroEcosistemul creativ din România la începutul anului 2024 reflectă o realitate complexă, aflată la intersecția dintre tradiție și modernitate, între presiunile comerciale și aspirațiile...
Ceva pe cultură din documentul strategic „Alegerea Europei – orientări politice pentru Comisia Europeană 2024-2029”?
Din planul politic al Uniunii Europene pentru perioada 2024-2029 am căutat să vedem unde ne-am integra noi, cu zona culturală. Am găsit capitolul „Protejarea democrației europene și statului de drept”, unde intră și industriile culturale și creative, cu temele deja...
Publicul în centru: Un cadru strategic pentru dezvoltarea audienței culturale
Consiliul Artelor din Anglia definește „dezvoltarea audienței” ca ansamblul de activități destinate să satisfacă nevoile audiențelor existente și potențiale și să ajute organizațiile culturale să construiască relații pe termen lung cu acestea. Aceasta include...
Strategia UE pentru diplomația culturală: Promovarea cetățeniei culturale globale și a parteneriatelor internaționale
Documentul evidențiază obiectivele și concluziile Acțiunii Pregătitoare „Cultura în Relațiile Externe ale UE”, subliniind importanța culturii în creșterea influenței globale a UE și necesitatea unei strategii coerente pentru întărirea legăturilor culturale cu țările...
Comunicare pentru sustenabilitate: Proiectul ToolBox sprijină ONG-urile cu instrumente inovatoare
Proiectul ToolBox, dezvoltat cu sprijin financiar din partea ONG Fund în România și finanțat prin EEA Grants, oferă instrumente digitale concepute pentru organizațiile non-guvernamentale (ONG-uri) pentru a le îmbunătăți comunicarea și eficiența. Această inițiativă,...
Studiu #meseriileviitorului: motivațiile în carieră și așteptările la locul de muncă ale Generației Z (Gen. Z)
Am găsit un studiu recent (septembrie 2023) care a chestionat peste 1.000 de debutanți în carieră din generația Z care lucrează la companii mijlocii și mari din SUA pentru a înțelege perspectivele și comportamentele care conduc la luarea deciziilor în carieră ale...
Statistici culturale în Uniunea Europeană / Culture statistics – cultural employment in EU
În 2022, ocuparea forței de muncă în domeniul cultural a reprezentat 3,8 % din totalul angajării în UE, (echivalent cu 7,7 milioane de persoane), variind de la 1,5 % în România la 5,4 % în Țările de Jos. În general, ocuparea forței de muncă în domeniul cultural a...
Patrimoniu cultural și natural, marca Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23
Asociația Ivan Patzaichin – Mila 23 a luat naștere în anul 2010 la inițiativa multiplului campion european, mondial și olimpic la kaiac-canoe, Ivan Patzaichin, împreună cu arhitectul Teodor Frolu, din dragoste pentru Deltă, tradiție și natură, și din dorința de a...
Cultivarea excelenței: Lecții despre valori, etică și succes profesional în rândul elevilor
Acest text descrie un program cuprinzător pentru a-i învăța pe elevi despre „Munca Bine Făcută”(The Good Work) și excelența în diverse profesii, subliniind importanța acestora, caracteristicile bunei practici profesionale și provocările întâlnite. Programul include o...
13 acceleratoare din România pentru fondatorii de startup-uri
Oana Coșman de la Start-up.ro a strâns o serie de acceleratoare din România și programe destinate startup-urilor la care vă puteți înscrie în acest an: Innovation Labs, Techcelerator, StepFWD, Commons Accel, Orange Fab, F&B Business Accelerator, ADRVEST Accel by...
Strategie de Dezvoltare Culturală a municipiului Baia Mare 2015-2030
„Strategia de Dezvoltare Culturală a Municipiului Baia Mare 2015-2030” a fost creată în contextul aplicării orașului Baia-Mare pentru titulatura de Capitală Europeană a Culturii 2021. Orașul s-a aflat pe lista finală de patru orașe din România. În 2030, Baia Mare ar...
Susținerea culturii europene: Raportul OMC despre impactul crizelor globale asupra artiștilor și profesioniștilor creativi
Raportul "Starea și condițiile de muncă ale artiștilor și profesioniștilor culturali și creativi", pregătit de grupul de experți al Statelor Membre în cadrul Metodei Deschise de Coordonare (OMC), evidențiază situația precară cu care se confruntă artiștii și...
Strategia „Cahul – capitala cultural-creativă a Republicii Modova, 2022-2030”
Strategia „Cahul – capitala cultural-creativă a Republicii Modova, 2022-2030” este un document depolitici publice al Administrației Publice Locale (APL I) Cahul elaborat participativ, care constituie baza planificării și intervențiilor culturale prioritare.Strategia...
Raport privind „Situația teatrelor în statele membre UE”
Programul anual de lucru 2020 pentru implementarea Programului Europa Creativă prevede o acțiune privind „Sprijinul sectorial pentru sectorul teatrului” sub forma unui studiu general, ale cărui rezultate sunt prezentate în acest raport, lansat în iunie 2022. Se...
Curajul cultural în vremuri de criză: Rolul artei și culturii în schimbarea durabilă
Stormy Times Nature and humans: Cultural courage for change subliniază rolul important al artei și culturii în abordarea provocărilor și în stimularea schimbării. Acesta evidențiază impactul sectorului cultural și creativ asupra dezvoltării durabile și...
Propunerea pentru Cultură în programul de guvernare 2021-2024
:MINISTERUL CULTURII Impactul activităţii sectoarelor cultural-creative din România, în anii în care economia este sănătoasă şi nu combaterea efectelor pandemiei este preocuparea prioritară, reprezintă aproximativ 3,6% din PIB şi vizează nu doar populaţia ţării, ci...
Cultura din Planul Național de Relansare și Reziliență al României
Regăsiți mai jos documentul dedicat culturii din Planul Național de Relansare și Reziliență al României, cu un buget de 449 de milioane de euro. PNRR propune 3 reforme și 7 investiții pentru a răspunde provocărilor și a propulsa turismul de destinație, cu un buget...
Sectoarele culturale și creative din Europa postCOVID-19
Sectoarele culturale și creative (SCC) au fost puternic afectate de consecințele pandemiei COVID-19. Un studiu din februarie 2021 al Departamentului pentru politici structurale și de coeziune, Direcția Generală Politici Interne de la Parlamentul European, analizează...
Strategia patrimoniului cultural european pentru secolul XXI
Strategia patrimoniului cultural european pentru secolul XXI trebuie privită pe fundalul schimbărilor care s-au produs în privinţa conceptului de patrimoniu, care îşi are rădăcinile în însăşi istoria Europei, în special în secolele XVIII şi XIX. Poate fi util să facem...
Promovarea ocupării forței de muncă și incluziunii sociale prin achiziții publice responsabile
Ghidul „Buying Social” al Comisiei Europene subliniază importanța integrării considerentelor sociale în achizițiile publice, având ca scop să ajute cumpărătorii publici să valorifice puterea lor de cumpărare pentru a obține rezultate sociale pozitive, precum...
Explorarea Impactului Inteligenței Artificiale și a Roboților în Învățământul Superior: O Analiză Critică.
Raportul “The Coming ‘Intelligent University’”de Andrew M. Cox explorează impactul potențial al inteligenței artificiale și al roboților asupra învățământului superior din Marea Britanie. Acesta include o revizuire critică a literaturii de specialitate, identifică...
Analiza Impactului Socio-Economic al Migrației asupra Moldovei: Raport ETF
Profilul de țară „Migrație și competențe pentru Moldova” realizat de Fundația Europeană de Formare (ETF) analizează impactul socio-economic semnificativ al migrației asupra Moldovei, evidențiind tendințele, provocările și evoluțiile politicilor legate de competențele...
Cum să încurajăm creativitatea în economia europeană? Pași pentru promovarea politicilor culturale în UE.
,,Strategie pentru o Europă Creativă” discută despre importanța culturii și a creativității pentru competitivitatea economică a Europei într-o economie post-industrială. În timp ce sectoarele culturale și creative se confruntă cu provocări din cauza globalizării și a...
Cultura în criză – studiu UNESCO
Prin acest „Ghid de politici pentru un sector creativ rezilient”, UNESCO oferă îndrumări practice factorilor de decizie politică în timp ce aceștia luptă pentru includerea industriilor culturale și creative în planurile de redresare socială și economică. Pentru a se...
Clearing rights in collections_webinar
This webinar by Europeana focuses on exploring the copyright and licensing issues associated with clearing rights for online use of cultural heritage objects. In this webinar, guest speaker Naomi Korn, and Ariadna Matas and Maša Škrinjar from the Europeana Foundation,...
Raport: ghidaj privind sisteme financiare reziliente pentru industrii culturale și creative @ Creative FLIP
Creative FLIP a publicat în iunie 2020 un raport de analiză care vizează un ecosistem de acces la finanțe mai rezistent la crize pentru sectoarele culturale și creative. Raportul elaborat de Sylvia Amann, expert senior FLIP creativ în finanțe pentru ICC care,...
Tehnologie și educație în era COVID-19: Noi provocări și oportunități pentru viitor
Textul analizează impactul transformator al tehnologiei asupra societății, în special în contextul pandemiei de COVID-19, subliniind importanța educației digitale, apariția noilor piețe de muncă și necesitatea adaptării la avansurile tehnologice, cu un accent pe...
Internet Universality Indicators sau Indicatori ai universalității internetului @ UNESCO
Internetul este mult mai mult decât tehnologia digitală; este, de asemenea, o rețea de interacțiuni economice și sociale șirelații. Ca atare, acest lucru a arătat potențial de a permite drepturile omului, de a împuternici indivizii și comunitățile,și de a facilita...
#culture2030goal – Agenda 21
Campania #culture2030goal, organizată de United Cities and Local Governments (UCLG) a lansat o declarație privind cultura și pandemia COVID-19. „Odată cu lumea cu care se confruntă astăzi pandemia COVID-19 și cu necesitatea de a ne reconstrui mâine societățile,...
Cultura, al patrulea pilon al sustenabilității
„Dezvoltarea durabilă poate fi definită ca un progres care răspunde nevoilor prezentului, fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi.” (Agenda 21 Culture) Această definiție a fost dezvoltată în anii 1980 pe baza a trei...
Analiza Veniturilor și Cheltuielilor Bugetelor Locale în 2020: Impozite, Transferuri și Subvenții în România
Anexa nr. 10 conturează categoriile de venituri și cheltuieli pentru bugetele locale în 2020, detaliind diverse tipuri de impozite, transferuri și subvenții alocate județelor, municipiilor și altor unități administrative locale din România. Aceasta oferă un cadru...
Analiza vulnerabilităților economice și soluțiile propuse de Academia Română pentru o redresare rezilientă a economiei
Secțiunea de Economie, Drept și Sociologie a Academiei Române, în colaborare cu Institutul Național de Cercetări Economice și Centrul de Cercetări Financiare și Monetare „Victor Slăvescu,” explorează soluții pentru prevenirea unei crize financiare majore și redresarea...
Recuperarea sectoarelor culturale și creative post-pandemie: Provocări pentru activitățile tradiționale și rolul inovării în relansare
Pandemia de COVID-19 a afectat grav sectoarele culturale și creative, punând în pericol locurile de muncă și stabilitatea economică, în special în zonele urbane; deși sub-sectoare precum conținutul digital au înregistrat creșteri, activitățile tradiționale desfășurate...
Patrimoniul Cultural Digital în Educație: Strategii Inovatoare și Bune Practici cu Europeana
Publicația „Teaching with Europeana Best Practices” de către European Schoolnet subliniază integrarea patrimoniului cultural digital în educație prin strategii didactice inovatoare, incluzând diverse scenarii de învățare dezvoltate de educatori folosind...
Rolul esențial al muzeelor în comunitate: Oportunități și schimbări structurale post-pandemie
Pandemia COVID-19 a afectat profund muzeele din Europa, determinându-le să se adapteze rapid prin îmbunătățirea serviciilor digitale și sprijinirea comunităților lor. Un sondaj realizat de NEMO a evidențiat pierderi financiare semnificative, multe muzee...
Pregătirea profesioniștilor în industrie: Inovații și strategii în educația tehnologică
Documentul analizează Ghidurile Curriculare 4.0, care vizează adaptarea educației și formării profesionale pentru specialiștii din industrie în Europa la a Patra Revoluție Industrială, subliniind necesitatea de profesioniști foarte bine pregătiți, ultimele tendințe...
Economii creative și sustenabilitate: Cum proiectul DISCE propune inovații pentru a combate inegalitățile structurale
Proiectul DISCE (Developing Inclusive and Sustainable Creative Economy) analizează economiile creative din Europa, în special în contextul pandemiei de COVID-19, evidențiind inegalitățile structurale și necesitatea unor politici incluzive și sustenabile, subliniind...
Diversificarea conținutului cultural prin Crowdsourcing: text, imagini și audio
Raportul „Crowdsourcing în Patrimoniul Cultural” de Robert Davies de la Universitatea Tehnologică din Cipru analizează inițiativele actuale de crowdsourcing din cadrul ecosistemului european, evidențiind potențialul conținutului crowdsourced de a îmbogăți colecțiile...
“Coaliția Creativă: Oportunități pentru tineret și creștere incluzivă Covid-19”
Inițiativa Coaliției Creative își propune să valorifice creativitatea pentru a modela un viitor mai bun post-pandemic, subliniind rolul esențial al creativității în unificarea oamenilor în timpul crizei. Aceasta se concentrează pe deschiderea oportunităților pentru...
,,Îmbunătățirea achizițiilor publice prin obiective sociale: Inițiativa „Buying for Social Impact” în Uniunea Europeană”
Inițiativa „Buying for Social Impact” (BSI) a fost înființată pentru a îmbunătăți integrarea obiectivelor sociale în achizițiile publice din Uniunea Europeană, desfășurându-se între iulie 2018 și ianuarie 2020, cu scopul de a motiva autoritățile contractante să...